Piet Mondriaan en De Stijl
Mondriaan heeft een stempel gedrukt op een nieuwe manier van kijken. Mondriaan schilderde wat hij zag en liet de werkelijkheid voor wat het was. Zijn werk werd steeds abstracter, zodat er alleen horizontale en verticale lijnen overbleven. Zijn werk toont duidelijk de abstractie en de composities met lijnen, kleuren en vlakken waar de stroming De Stijl zo bekend om stond. Mondriaan begon met het schilderen van landschappen, maar toen hij in 1911 in Parijs ging wonen, kwam hij in aanraking met het kubisme. Hij begon in deze stijl te werken, maar abstraheerde steeds verder. Toen hij terug kwam in Nederland, ontstonden zijn eerste echte abstracte werken. Hij begon steeds bewuster te worden dat de natuur niet alleen organische lijnen had, maar ook rechte lijnen. Dit is de eerste stap naar het werk zoals we van Mondriaan kennen.
De Stijl was een vernieuwende kunststroming in de Nederlandse kunst en architectuur tussen ca 1915-1930. De Stijl streefde naar harmonie en evenwicht d.m.v. gebruik te maken van de primaire kleurvlakken rood, geel en blauw, ook zwart en de tinten wit en grijs, en horizontale en verticale lijnen (later ook diagonalen).
De Stijl is een variant op de abstracte kunst, die kenmerkend is voor de heersende kunstopvattingen uit haar tijd. Deze moderne kunst moest uitdrukkelijk niet illustratief of vertellend zijn zoals de traditionele kunst. Integendeel, deze kunst moest helemaal opzichzelf kunnen staan en begrijpelijk zijn,
De leden van De Stijl zagen kunst als tussenvorm tussen de werkelijkheid en de ideale harmonie. Als in de werkelijkheid de harmonie gevonden zou zijn, zou kunst geen functie meer hebben. Mondriaan vond dat kunst bij uitstek geschikt was de achterliggende harmonie te onthullen. Kunst had volgens Mondriaan slechts een tijdelijk functie: Zolang de schoonheid van het leven nog afwezig is. Naarmate het leven aan evenwicht wint, zal de kunst geleidelijk verdwijnen.
De Stijl is ontstaan 1917. In 1918 kwam er een einde aan de eerste wereldoorlog. De Stijl streefden naar een radicale hervorming van de kunst, die gelijke tred hield met de technische, wetenschappelijke en sociale veranderingen in de wereld. De Stijl zette zich in voor een nieuwe kunst in een nieuwe, betere wereld na de eerste wereldoorlog.
Moderne kunst is de term die algemeen gebruikt wordt voor de avant-gardistische artistieke uitingen vanaf het begin van de 20e eeuw tot ongeveer de jaren 60. Belangrijke stromingen in de Moderne Tijd waren kubisme, futurisme, dadaïsme en surrealisme. Bij De Stijl stonden deze stromingen ook centraal. Neem bijvoorbeeld Mondriaan. Hij deed veel met deze stromingen en dat valt ook goed terug te zien in zijn werk.
Zelf vind ik de werken van De Stijl en Mondriaan heel mooi en interessant. Alles is strak en heeft alleen de primaire kleuren. Over de Victory Boogie Woogie wordt gezegd dat dit New York is met al zijn lichtjes. Soms is niets wat het lijkt en dat vind ik zo mooi aan de werken.




Mijn 'eigen' Stijl
Voor mijn eigen versie van Mondriaan en De Stijl heb ik de discipline beeldend gekozen. Zoals je ziet in de bovenstaande foto, is het een tegenstrijdende 'replica' van een van Mondriaans werken. Het is niet met alleen strakke lijnen of de primaire kleuren gemaakt, het is precies het tegenovergestelde. Ik ben op dit idee gekomen, omdat ik wat meer beweging wilde zien in de werken.
Ik ben begonnen met een schets met gewone rechte lijnen. Toen ik tevreden was met het ontwerp, heb ik over de rechte lijnen golfjes getekend. Nadat ik hiermee klaar was heb ik de vakjes ingekleurd met potloden en tenslotte met zwarte stift de golfjes zwart gemaakt. Zelf ben ik heel tevreden met het resultaat.
Maak jouw eigen website met JouwWeb