De beeldtaal van de fotografie en het gebruik van compositie in de fotografie
Beeldtaal: Beeldtaal heeft in ieder geval iets te maken met de wijze waarop je datgene wat je belangrijk vindt, wilt laten zien in een foto. Het wat (onderwerp) en het hoe (beeldtaal) bepalen samen de betekenis die je aan een foto kunt geven. De fotograaf zal alles proberen om zijn onderwerp (het wat) op een bepaalde manier uit te werken (het hoe). De bepaalde manier van uitwerken zou je de beeldtaal van de fotograaf kunnen noemen.
De inhoud van een foto kan (heel) verhalend zijn. Je kunt de bedoeling van de fotograaf beschrijven. Er zijn ook foto’s die veel minder verhalend zijn of soms zelfs helemaal niet. Bijvoorbeeld een abstracte foto. Wellicht kun je dan beter kijken welk gevoel of welke emotie de foto bij je oproept. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als de vraag of je de foto wel of niet mooi vindt.
Compositie: "De ordening van verschillende delen tot een geheel." Aldus het woordenboek. Compositie in de fotografie betekent dus eigenlijk dat je de verschillende onderwerpen op zo'n manier in het beeld plaatst, dat ze samen een mooi geheel vormen. Van een foto met een goede compositie wordt vaak gezegd dat het fijn is om naar de foto te kijken en dat de aandacht van de kijker getrokken wordt naar de juiste plekken.

Foto’s worden gemaakt vanuit een bepaalde invalshoek. Je hebt 3 perspectieven: Ten eerste heb je het perspectief op ooghoogte. Je maakt dan een foto als je rechtop staat. Dit perspectief heeft Jeroen Swolfs gebruikt voor zijn Streets of the World.
Ten tweede heb je het kikkerperspectief: een foto van onder nemen. En het vogelperspectief: een foto van boven nemen.
Een perspectief kan ook heel veel invloed hebben op een foto. Je kan verschillende perspectieven gebruiken, om verschillende verhalen te vertellen. Je maakt bijvoorbeeld een natuurfoto om de schoonheid der dingen te laten zien. Maar je kunt ook een natuurfoto maken om de verrommeling van het landschap te laten zien. Mogelijk dat een andere fotograaf juist iets van recreatie in de natuur wil laten zien.
Als de fotograaf dus een onderwerp op de foto wil zetten, op zo'n manier dat het een verhaal vertelt, zal hij een goede compositie moeten gebruiken van de onderwerpen in zijn foto. Wanneer hij dit niet goed doet, kan het dus voorkomen dat het verhaal, wat de fotograaf wil vertellen niet goed naar voren komt in de foto. Dit is het geval in onderstaande foto's. In de rechter foto is er geen goed gebruik gemaakt van perspectief en compositie. je krijgt dan een saaie foto, zonder verhaal. Terwijl de linker foto veel interessanter is om naar te kijken. Bij deze foto is wel goed gebruik gemaakt van compositie en perspectief. De beeldtaal komt in deze foto beter naar voren dan de linker foto.


Zonder beeldtaal is een foto gewoon een foto, zonder verhaal. Zonder compositie wordt de foto niet een geheel. En zonder perspectief wordt de foto minder interessant om naar te kijken. Beeldtaal, compositie en perspectief maakt of breekt de foto.
Er zijn verschillende invalshoeken en stromingen in de fotografie. Hieronder leg ik ze uit:
Invalshoeken fotografie:

Maak jouw eigen website met JouwWeb